Al 7 weken weg - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Wout Morsink - WaarBenJij.nu Al 7 weken weg - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Wout Morsink - WaarBenJij.nu

Al 7 weken weg

Door: Wout Morsink

Blijf op de hoogte en volg Wout

23 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Na 21 dagen hard werken in Forest Camp zonder gebruik te kunnen maken van Wi-Fi, ben ik nu eindelijk weer toe aan mijn welverdiende 7 vrije dagen! In mijn vorige vrije dagen heb ik eigenlijk niet zoveel gedaan qua reizen. Ik ben vaak naar de bar gegaan (in kamp mag je niet drinken, dus moest even ingehaald worden) en lekker gerelaxt in het huisje. Het is jammer dat je hier niet samen vrij bent met de andere studenten, aangezien je nu in je eentje dingen moet gaan ondernemen en ik daar niet zo veel zin in heb. Gelukkig komen er nu rustige maanden aan, omdat het hier in Zuid-Afrika winter gaat worden. Dit zijn rustige maanden voor Sibuya, dus de kans is groot dat ik vrije dagen ga hebben samen met andere studenten en mee kan gaan op safari's met de rangers! Voor deze week heb ik ook nog niet echt plannen, misschien als er een andere student een dag vrij is of als Kent meewil, dat ik een dagje ergens naar toe wil gaan, maar dat is nog niet zeker.

Het werken is nog steeds hetzelfde als in de eerste 3 weken en ik vind het nog steeds relaxt en leuk om te doen. Elke dag is namelijk anders, omdat er onverwachte dingen gebeuren en er natuurlijk telkens verschillende gasten zijn. Ik ben wel van plan om mijn supervisor om wat meer verantwoordelijkheden te vragen, aangezien ik het gevoel heb dat ik dat nu wel aankan!

Het weer is hier nog steeds geweldig, al merk ik wel dat het vooral 's avonds 'kouder' begint te worden. Ik kan in ieder geval nog steeds dag en nacht in een korte broek en met een t-shirt lopen en dat is heerlijk! Het eten is ook echt heerlijk hier in Zuid-Afrika en er zijn al veel verschillende typische Zuid-Afrikaanse gerechten die ik hier geproefd heb (een paar daarvan zijn zeker een aanrader om ook eens in Nederland te maken!).

De apen komen nu elke dag om ons eten te stelen. Ze weten nu dat er wat te halen is en weten precies wanneer ze moeten komen. Om 4 uur zijn alle gasten op safari en heeft de rest van het personeel pauze, dus om 10 over 4 sluipen er meestal al een stuk of 7 apen in de lodge om de prullenbakken te plunderen en restjes die nog bij de afwas staan mee te nemen. Het is dus ook altijd een grote puinzooi als we terugkomen van onze pauze! Soms als ik me verveel in m'n pauze is het wel een leuke hobby om de apen weg te jagen, maar vangen gaat me helaas niet lukken, want ze zijn te snel en springen al gauw de bomen is, maar het is wel leuk om te zien hoe ze dat eten proberen te jatten!

We hebben de Kaapse Cobra ook weer twee keer rond zien sluipen en hebben een van zijn kinderen weten te doden. Een van zijn kinderen vond het nodig om in de lodge rond te sluipen, gelukkig was hij nog erg jong en dus ook klein en Dylan heeft hem gedood door een mes aan een bezem vast te maken en hem neer te steken. Dit zullen we nooit proberen bij de grote moederslang. Deze slang is meer dan 2 meter lang en verschrikkelijk vet en gevaarlijk. Het gif van een Kaapse Cobra is zo sterk, dat het je binnen 5 - 7 uur laat overlijden als je geen tegengif krijgt. Als je toch op tijd het ziekenhuis weet te bereiken, zul je 25 dagen in een kunstmatige coma moeten worden gehouden, omdat je niet meer zelfstandig kan ademen, totdat als het gif uit het je lichaam verdwenen is. Een zeer gevaarlijke slang dus! Deze moeder Kaapse Cobra hebben we twee x weer gespot en zijn er keihard voor weggerend. De gasten van de Xhosa cultuur zijn er zelfs zo bang voor, dat ze de wegen waar ze de slang hebben gezien nu vermijden en er niet meer willen lopen. Ook durven ze in de nacht niet meer alleen naar de tent te lopen! Dit laat wel zien hoe gevaarlijk deze slang is!

Ik heb wel een leuke (ook wel gevaarlijke) ervaring gehad met een andere slang. Op een dag zag ik Regna (de kat) met z'n poot telkens in een plas met water slaan. Ik was benieuwd wat hij deed en besloot een kijkje te nemen. Hij was dus blijkbaar in gevecht met een kleine slang, namelijk een Night adder. Deze slang is niet zo heel gevaarlijk, maar heeft wel een portie gif die voor een flinke zwelling zorgt en voor bloedstolling, maar voor een kat is het meteen afgelopen als hij gebeten word door deze slang. Ik schreeuwde naar Regna, maar hij vond t niet nodig om te stoppen met vechten. Toen besloot ik om Regna op te pakken en naar achter te gooien. Op het moment dat ik dit deed, vond de slang het nodig om een aanval naar mijn arm te doen. Ik voelde m langs mijn arm schieten, maar gelukkig heeft hij zijn tanden niet in mijn arm kunnen boren. Dit was een erg spannend moment, ik heb namelijk geen zin om een zwelling en bloedstolling in mijn arm te krijgen. Toch voel ik me wel een beetje trots, want ik heb de kat wel gered en hij is gelukkig niet gebeten.

Ik ben wel gebeten door een vis, maar gelukkig kan deze geen gif in je lichaam verspreiden. Ik was aan t zwemmen toen ik opeens pijn aan m'n been voelde. Toen ik mijn hand naar mijn been deed en ik iets voelde trok ik een Hake van mijn been af en heb ik hem gevangen en op de kant gegooid. Hij was helaas niet groot genoeg om voor het diner klaar te maken, dus hebben we hem maar weer terug in de rivier gegooid. Aan mijn been zat gelukkig maar een klein wondje, dus het viel allemaal nog mee!

Ik ben eergisteren ook voor het eerst door een van de townships gereden en het is toch wel heel indrukwekkend om te zien in wat voor een huisjes/krotten deze mensen wonen. Dit laat ook wel weer de arme en andere kant van Afrika zien. Het was vooral heel indrukwekkend om te zien hoe de kinderen zich daar vermaken. Ze verzinnen van alles om toch plezier te hebben en kunnen de meest leuke dingen maken van oud rotzooi!

Ik ga nu lekker genieten van mijn vrije week en hoop dat ik nog een stukje kan gaan reizen. Ik hoop zo snel mogelijk weer een nieuwe update te geven (misschien als ik een dagje vrij ben, als we geen gasten hebben). Bij mijn volgende update hoop ik ook weer veel mooie foto's van wilde dieren en de omgeving te plaatsen, want daar heb ik er in mijn werkweken helaas weinig van kunnen maken!

  • 23 Maart 2017 - 10:17

    Nick:

    Hard werken zegt die dan, tegen ons vertel je andere dingen...
    Kan je die slang niet meenemen kunnen we nog een beetje lol trappen hier

  • 23 Maart 2017 - 10:30

    Petra Morsink:

    TIP: VOLGENDE KEER NIET MEER TUSSEN KAT EN SLANG KOMEN, LEVENSGEVAARLIJK!!!!
    Hopelijk kun je een dezer dagen nog samen iets ondernemen samen met collega en natuurlijk willen we graag daar weer foto's zien. Fijn dat je geniet!

  • 23 Maart 2017 - 14:42

    Mirjam Beugelaar :

    Leuk om jouw avonturen te kunnen volgen. Fijn dat je geniet. Ik hoop dat je nog veel leuke dingen meemaakt! Geniet van je vrije week!

  • 25 Maart 2017 - 19:57

    Jose:

    Wout, fijn dat je het zo naar je zin hebt. Het is hier wel stil zonder jou :-) .
    Als je terugbent ben je welkom in onze keuken voor die lekkere afrikaanse hapjes. We zijn hier graag proefkonijn !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Wout

Actief sinds 23 Jan. 2017
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 6811

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 10 Juli 2017

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: